Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Katrien Houtmeyers: “Elke link met Leuven is verdwenen uit het nieuwe stadslogo”
Vandaag lanceerde de stad Leuven haar nieuwe stadslogo en huisstijl. Maar dat logo valt niet bij iedereen in de smaak, integendeel. Ook federaal parlementslid en Leuvens gemeenteraadslid Katrien Houtmeyers (N-VA) stelt zich vragen bij het dure logo, waaruit bovendien elke herkenbaarheid van Leuven verdwenen is.
Het vroegere logo van Leuven was inmiddels 12 jaar oud en daarom vond het stadsbestuur het tijd voor een nieuw ontwerp. De filosofie erachter is volgens burgemeester Mohamed Ridouani de volgende: “Leuven is een warme, open en diverse stad die baanbrekend en innovatief is, en waar iedereen een frisse dynamiek voelt. Ons nieuwe stadslogo en bijhorende huisstijl weerspiegelen dat bijzondere DNA van onze stad. We geven onze stad de nieuwe uitstraling die ze verdient, eigentijds en toch tijdloos. En met een knipoog naar het verleden, door de visuele verwijzing naar glas-in-loodramen. Het nieuwe logo en de bijhorende huisstijl zijn fris en dynamisch, zoals Leuven is.”
In totaal kosten de vormgeving van het logo en de uitrol van de huisstijl 100.000 euro. Waanzinnig veel geld, vindt Katrien Houtmeyers. “Om te beginnen moét een logo niet om de 12 jaar vervangen worden”, vindt Houtmeyers. “De sterkste logo’s gaan al decennialang mee, denk maar aan dat van Coca Cola of de KU Leuven. Ook daarom doet het kostenplaatje - 100.000 euro - ons fronsen. Op dit moment van onzekerheid zijn er absoluut andere prioriteiten en dit geld van de Leuvense belastingbetaler had op een veel betere manier besteed kunnen worden, daar waar het echt nodig is.”
Ook de vormgeving van het nieuwe logo roept veel negatieve reacties op. Van “testbeeld” tot “kindertekening”. Houtmeyers betreurt vooral dat je Leuven niet meer herkent in het logo. “In het vroegere logo was het stadhuis van Leuven verwerkt, in het nieuwe logo herken je de stad niet meer. Wat ons betreft mist dit logo de authenticiteit die Leuven zo uniek maakt. Datgene waardoor de Leuvenaar zich Leuvenaar voelt. In het vorige logo zag je een duidelijke link naar het kenmerkende Leuvense erfgoed en naar onze rijke Leuvense geschiedenis. Hier vind je niets van terug in het nieuwe logo.”