Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Katrien Houtmeyers getuigt over regelneverij door vakbonden Aviapartner: “Ik heb het er maar drie weken volgehouden”
Gisteren brak in Zaventem een spontane staking uit bij bagageafhandelaar Aviapartner. Gevolg: heel wat vluchten liepen vertraging op en maar liefst 5.000 koffers bleven achter. Het ongenoegen bij de reizigers was dan ook groot, maar ook bij ex-werkneemster en huidig federaal parlementslid Katrien Houtmeyers (N-VA) roept het nare herinneringen op. “De vakbonden verzieken de hele sfeer."
Zowel de ochtend- als de namiddagploeg van Aviapartner legde gisteren het werk neer in Zaventem. Reden: de werkdruk zou te hoog zijn. Aviapartner-topman Philip De Coninck viel uit de lucht. “Een te hoge werkdruk? In de rustigste periode van het jaar? Terwijl er de voorbije weken geen signalen zijn gegeven aan de directie? Nonsens.” De Coninck vermoedt dat de vakbonden de reizigers willen gijzelen aan het drukke begin van de krokusvakantie, omdat dat “systematisch gebeurt”.
Gisteren vertrokken 48.000 passagiers op Zaventem. Heel wat vluchten liepen vertraging op door de staking bij Aviapartner en 5.000 koffers bleven staan. Het ongenoegen bij de reizigers was dan ook groot. “Het is al de zoveelste keer. Een mens vraagt zich af of hij vanuit Zaventem moet blijven reizen of beter een alternatief zoekt”, klonk het.
Een reactie waar federaal parlementslid Katrien Houtmeyers alle begrip voor heeft. “Uiteraard zijn mensen deze gijzelingsacties beu. En uiteraard denken ze na over alternatieven, al hangen daar grote gevolgen aan vast voor onze economie. Vergeet niet dat in ons land tienduizenden jobs afhankelijk zijn van de luchthaven, we moeten er dus over waken dat deze goed blijft functioneren. Daarom pleiten we bij N-VA al jaren voor een minimale dienstverlening op de luchthaven.”
“Daarnaast vind ik dat de vakbonden stilaan eens naar zichzelf moeten kijken. Willen ze echt een bloedbad op hun geweten hebben? Net na mijn studies heb ik trouwens nog gewerkt voor Aviapartner. Na tientallen selecties had ik eindelijk mijn grote droom bereikt: ik zou management trainee worden bij Aviapartner! Toen ik startte, droomde ik van de luchthaven: van zon, vakantiesfeer, feelgood en dynamiek, … Maar ik kwam er terecht in een wereld van vakbonden, regelneverij en alles werd grauw en grijs. Ik heb het letterlijk meegemaakt dat ze om 10 uur hun appelsien moesten opeten terwijl er net een vlucht was geland, “want het was pauze”. Na amper drie weken ben ik er gevlucht, weer een illusie armer.”